VII. Internationale muziekwedstrijd Triomf van de kunst
1 December – 5 December 2021
Disciplines: «Snaarinstrumenten » & «Kamermuziekensembles»
Deadline aanmelding: 1 November 2021
Wedstrijddata: 1 December – 5 December 2021
Totale bedrag aan prijzengeld: 4000 euro
Leeftijdslimiet is bepaald tussen 15 en 35 jaar
Galaconcert van laureaten en prijsuitreiking in de Grote Concertzaal van KONINKLIJK CONSERVATORIUM BRUSSEL (KCB): 5 December 2021 om 19u30
In bepaalde gevallen kunnen deelnemers die niet aan de leeftijdslimiet voldoen tot de wedstrijd worden toegelaten, doch slechts met de specifieke toestemming van het Organiserend comité
Grand Prix
not attributed
1st age group – 15 to 20 years
1st prize – Léo Couralet (violin), France
2nd prize – Hyunah Pyo (cello), South Korea
2nd prize – Sára Kovács (violin), Hungary
3rd prize – Leon Korman (violin), Croatia
3rd prize – Thaïs Defoort (cello), Belgium
3rd prize – Margot Panek (violin), France
2nd age group – 21 to 32 years
1st prize – Grégoire Torossian (violin), France
2nd prize – Yanis Grisò (violin), Luxembourg
2nd prize – Vilmos Csikos (violin), Belgium
2nd prize – Aihao Zheng (cello), China
3rd prize – Oukalin Yin (violin), China
3rd prize – Quentin Vogel (violin), France
3rd prize – Adele Theveneau (cello), France
3rd prize – Sophia Fournier (violin), France
Chamber music ensembles
1st prize – Fibonacci Quartet : Kryštof Kohout (violin), Czech Republic; Luna De Mol (violin), Belgium; Ami-Louise Johnsson (viola), Sweden; Kosta Popović (cello), Montenegro
2nd prize – not attributed
3rd prize – not attributed
Special prizes
The Best performance of a work by a Belgian composer : Vilmos Csikos (violin), Belgium
Special prize from Jewellery design Arena Agadzhanyan : Justina Maria la Cour (violin), Denmark
Rose with diamonds from Rose d’Anvers : Antigone Hourt (violin), Belgium; Elen Shahinans (violin) Belgium/Armenia
Young hope prize: Léo Couralet (violin), France
Special Prize of the Jury : Aï Nakano (violin), Japan; Naomi Plays (violin), France
Presents from Peermusic, Hambourg : Young Hyeon Joo (viola), South Korea; Hyunah Pyo (cello), South Korea; Matis Griso (cello), Luxembourg; Naomi Plays (violin), France; Aï Nakano (violin), Japan; Fibonacci Quartet; Quiron Quartet.
Presents from International Association Dimitri Chostakovitch, Paris : Pelayo Cuéllar Sarmiento (cello), Spain; Fibonacci Quartet; Sylvain Debray (cello), Belgium; Ting-Wei Wu (violin), Taiwan.
Presents from Azzato shop in Brussels : Eve Gillieron (violin), France; Juliette Milone (violin), France; Juliette Nougein (violin), France; Neil Dixon (violin), Great Britain; Anouk Villard (violin), France;
Presents from Vincent Degrande, luthier à Namur : Agnès Marias (violin), France; Garance Vialatte (violin), France; Kai-Jou Chen (violin), Taiwan; Léontine Paques (violin), France;
Pablo Teijero Galdo (cello), Spain
Presents from librairie musicale Point d’Orgue : Esther Joo (violin), France
Best accompanists: Oscar Nguyen, Jerome Frejaville, David Craveira, Simon Adda-Reyss
Dag | Tijd | Plaats | Wat |
Dinsdag 30 november 2021 | 10:00 – 19:00 | Piano’s Maene Brussel | Repetities met de officiële pianisten van de wedstrijd |
Woensdag 1 december 2021 | 10:00 – 18:00 | Piano’s Maene Brussel | eerste ronde |
Donderdag 2 december 2021 | 10:00 – 18:00 | Piano’s Maene Brussel | eerste ronde |
Vrijdag 3 december 2021 | 10:00 – 18:00 | Koninklijk Conservatorium Brussel | 2de ronde |
zondag 5 december 2021 | 19:30 – 21:30 | Koninklijk Conservatorium Brussel | Galaconcert van de laureaten en Prijsuitreikingsceremonie |
Viool: 1ste leeftijdsgroep 15 – 19 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 10 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Een virtuoze compositie
2. Eén beweging van een klassieke sonate uit de volgende lijst:
– Wolfgang Amadeus Mozart (KV 293 a/301/, KV 293b/302/, KV 293c/ 303/, KV 300 c/ 304/, KV 293 d/305/, KV 300 l / 306/)
– Franz Peter Schubert, Sonatas (Sonatinas) D.384, D.385, D. 408, Sonata ( Duo) D. 574
– Ludwig van Beethoven №1 Ор.12, №2 Ор.12, №3 Ор.12, №4 Ор.23, №5 (printemps)
II ronde – niet langer dan 20 minuten op het podium (uit het hoofd)
1. Cantilena compositie
2. De virtuoze compositie of een concert beweging (geen langzame beweging)
Een van deze 2 composites moet geschreven zijn door een componist die leefde vóór het jaar 1951
Viool: 2de leeftijdsgroep – 21-32 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 15 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Een Caprice van Henryk Wieniawski of Niccolò Paganini
2. Johann Sebastian Bach twee verschillende bewegingen uit een van de sonates en partita’s (Chaconne niet toegestaan)
II ronde – niet langer dan 25 minuten op het podium (uit het hoofd)
Twee werken van verschillende stijlen. Een van deze werken moet een groot werk zijn (concerto of deel van concerto).
Een van deze 2 werken moet geschreven zijn door een componist die leefde vóór het jaar 1951
Altviool: 1ste leeftijdsgroep – 15-20 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 15 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Een beweging van Johann Sebastian Bach Cello Suite of Johann Sebastian Bach Viool Sonata of Johann Sebastian Bach Partita getranscribeerd voor altviool
2. Deelnemers mogen een deel of een enkele beweging van een Sonata uit de volgende lijst uitvoeren:
– Carl Maria Friedrich Ernst von Weber Andante e Rondo ungarese
– Glinka altviool sonata
– Franz Peter Schubert Arpeggione (eerste beweging)
– Rebecca Clarke Sonata (eerste beweging)
– Johann Nepomuk Hummel Fantasie
– Franz Anton Hoffmeister Concerto in B-Dur (eerste beweging)
– Stan Golestan Arioso,
– Joseph Schubert Concerto in C (eerste mov.)
II ronde – niet langer dan 20 minuten op het podium (uit het hoofd)
1. Een of twee werken uit de volgende lijst:
– Paul Hindemith sonate voor solo-altviool op.25 num 11 (bewegingen 1-2)
– Henri Vieuxtemps Caprice voor solo-altviool
– Max Reger Suite in sol mineur voor solo-altviool – (bewegingen Andante y Presto)
2. Een van de volgende werken:
– William Turner Walton altvioolconcerto (eerste beweging)
– Robert Schumann Märchenbilder 1-2-3 bewegingen
– Robert Schumann, Adagio and Allegro opus 70
– Paul Hindemith “Der Schwanendreher” (eerste beweging)
Altviool: 2de leeftijdsgroep – 21-32 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 15 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Eén beweging of twee contrastbewegingen van een Johann Sebastian Bach Cello Suite of Vioolsonate of Partita getranscribeerd voor altviool
2. Een enkele beweging van een sonate uit de volgende lijst:
– Johannes Brahms Sonata op. 120/1
– Johannes Brahms Sonata op. 120/2
– Franz Schubert Arpeggione, Sonata
– Rebecca Clarke Sonata
– Bohuslav Martinů Sonata
II ronde – niet langer dan 25 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Een of twee werken uit de volgende lijst:
– Krzysztof Penderecki Cadenza, voor solo-altviool
– Krzysztof Penderecki Sarabanda,
– Fyodor Drouzhinin Altviool-sonate (vrije keuze van bewegingen),
– Igor Stravinsky Elegie,
– Paul Hindemith op.11 num 5- Passacaglia,
– Philippe Hersant Pavane,
– György Kurtág Signes op.5 (vrije keuze van bewegingen),
– Paul Hindemith sonata op.25 num 11 (artikel 3-4),
– György Ligeti Sonata (vrije keuze van bewegingen).
2. Een of twee werken uit de volgende lijst:
– Robert Schumann Märchenbilder
– Benjamin Britten Lachrymae
– Sergei Prokoffiev Romeo en Juliette (arr.by Borisovsky) (vrije keuze van bewegingen)
– George Enescu Concertpiece
– Paul Hindemith Sonate op.11 / 4
– Niccolò Paganini Sonata per La Grand Viola
– Eerste deel van het altvioolconcert door Béla Bartók (elke versie)
– Tweede en derde deel van het altvioolconcert door Béla Bartók (elke versie)
– Eerste deel van het altvioolconcert door Paul Hindemith “Der Schwanendreher”
– Tweede en derde deel van het altvioolconcert door Paul Hindemith “Der Schwanendreher”
– Eerste en tweede beweging van altvioolconcert door Alfred Schnittke
Cello: 1ste leeftijdsgroep – 15-20 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 15 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Een korte virtuoze compositie van David Popper of Adrien François Servais
2. Een beweging gekozen door de kandidaten uit de volgende lijst:
– een celloconcert van Joseph Haydn in C major Hob.VIIb.1 of in D major Hob VIIb.
– een sonate uit de tweede helft van de 18e eeuw of uit de 19e eeuw zoals Boccherini, Beethoven, Chopin, Mendelssohn, Brahms, Schumann, enz …
II ronde – niet langer dan 20 minuten op het podium (uit het hoofd)
Volledig werk of een beweging van een concert
1. Een cantilena compositie
2. Eeen virtuoze compositie (niet traag)
Een van deze 2 composities moet geschreven zijn door een componist die leefde vóór het jaar 1951
Cello: 2de leeftijdsgroep – 21-32 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 15 minuten op het podium (uit het hoofd, behalve voor sonates)
1. Een Caprice van Adrien François Servais, Auguste Franchomme of Alfredo Piatti.
2. Johann Sebastian Bach twee contrasterende bewegingen uit een van de zes suites.
II ronde – niet langer dan 25 minuten op het podium (uit het hoofd)
Twee werken van verschillende stijlen. Een van die werken moet een groot werk zijn (beweging van een concerto of een concerto).
Een van deze 2 werken moet geschreven zijn door een componist die leefde vóór het jaar 1951
Kamermuziekensembles (Snaarinstrumenten of Snaarinstrumenten met piano): 18-35 jaar
Een deelnemer kan dezelfde compositie niet herhalen in 2 verschillende rondes
I ronde – niet langer dan 15 minuten op het podium (uit het hoofd)
Twee delen van verschillende werken uit verschillende perioden. Een van deze 2 werken moet geschreven zijn door een componist die leefde vóór het jaar 1951
II ronde – niet langer dan 20 minuten op het podium (uit het hoofd)
Eén compositie van een componist die leefde vóór het jaar 1951
3. Het verloop van de wedstrijd
4. Algemene regels en andere informatie
1. Algemene voorwaarden
1. De wedstrijd staat open voor jonge kandidaten van alle nationaliteiten. De onderverdeling bestaat uit 2 categorieën:
Snaarinstrumenten (viool, altviool, cello)
1e leeftijdsgroep – 15-20 jaar
2e leeftijdscategorie – 21-32 jaar
(inclusief op het moment van registratie)
Kamermuziekensembles (Snaarinstrumenten of Snaarinstrumenten met piano): 18-35 jaar (inclusief op het moment van registratie)
2. De competitie bestaat uit 2 openbare rondes
3. De volgorde waarin de deelnemers zullen optreden, wordt willekeurig bepaald. De volgorde wordt door alle rondes van de wedstrijd heen gehouden. Alle deelnemers moeten echter voorbereid zijn op mogelijke de veranderingen in het schema en de volgorde van uitvoeringen.
4. Een lid van de jury kan geen punten toekennen aan zijn / haar eigen studenten. Ook zal hij / zij niet stemmen voor een kandidaat die leerling is of is geweest
(dit geldt ook voor privé-leerlingen)
5. Prijzen zijn ingedeeld per categorie en leeftijdsgroep en kunnen worden gedeeld of niet worden toegekend, volgens het besluit van de jury en het Organiserend comité:
1° prijs – diploma en laureaat, speciale prijs
2° prijs – diploma en laureaat, speciale prijs
3° prijs – diploma en laureaat, speciale prijs
6. De jury en het Organiserend comité kunnen speciale prijzen toekennen voor deelnemers, docenten en begeleiders:
– De beste uitvoering van een werk van een Belgische componist
– Beste begeleider van de wedstrijd
– Beste altviolist van de wedstrijd
– Beste cellist van de wedstrijd
– Beste violist van de wedstrijd
– Jonge Belofte Award (toegekend door de vereniging Triomphe de l’Art, asbl)
– Speciale prijzen (prijzen) van Triomphe de l’Art, asbl: concert op het jaarlijks muziekfestival “Triomphe de l’Art”
– Speciale prijs van Jewellery design Arena Agadzhanyan
– Speciale prijs van Rose d’Anvers (Rose met diamanten)
– Masterclass van een of meer juryleden
– Speciale prijzen van AZZATO winkel in Brussel : vouchers om Azzaro producten te kopen
– Speciale prijzen van Peermusic Classical Europe en Chostakovich Association Paris: Boeken met muziek uit de catalogus
7. De jury heeft het recht om:
a) niet alle prijzen toe te kennen;
b) prijzen te delen (behalve Grote Prijs) tussen kandidaten;
c) het diploma “Laureaat van de internationale wedstrijd Triomphe de l’Art” uit te reiken.
8. De beslissing van de jury is definitief en onherroepelijk.
9. De resultaten van de wedstrijd worden niet vroeger dan het laatste galaconcert bekendgemaakt.
10. Pianisten die door de organisatoren van de wedstrijd zijn aangewezen (officiële pianisten), staan tegen een extra vergoeding ter beschikking van de deelnemers. Als een deelnemer een pianist nodig heeft, is het noodzakelijk dit aan te geven in het inschrijvingsformulier. Deelnemers kunnen echter een persoonlijke begeleider hebben. Als dit het geval is, moet dit worden aangegeven op het inschrijvingsformulier (evenals het behorende instrument). De organisatoren van de wedstrijd stellen alleen pianobegeleiders en alleen piano-instrumenten ter beschikking. Alle andere soorten begeleidende instrumenten moeten door de kandidaat (of zijn persoonlijke begeleider) voor eigen rekening worden meegebracht. De reis- en verblijfskosten van persoonlijke begeleiders worden NIET door de wedstrijd vergoed. Het schema van de repetities moet worden bepaald in onderling overleg tussen begeleider en deelnemer. Partituren moeten samen met het inschrijvingsformulier worden verzonden naar de volgende e-mail:
triomphe.de.lart.competition@gmail.com
Handgeschreven partituren worden niet geaccepteerd.
Kandidaat moet de partituren voor de officiële pianisten (als de kandidaat niet door een eigen pianist wordt begeleidt) van de wedstrijd sturen, samen met zijn / haar inschrijvingsformulier voor de competitie. Als de kandidaat de scores verzendt na 1 November 2021, hebben officiële pianisten het recht om te weigeren of om extra kosten aan te vragen.
11. De deelnemer heeft het recht om de volgorde te kiezen waarin hij / zij de verschillende werken in zijn / haar programma zal spelen. Hij moet deze keuze in het inschrijvingsformulier vermelden. Na 1 November 2021 kan het programma van de kandidaat en zijn gekozen volgorde niet worden gewijzigd.
12. Door deel te nemen aan de wedstrijd, verlenen de kandidaten en hun begeleiders de Triomphe de l’Art asbl, het recht om de uitvoeringen te registreren en te reproduceren tijdens de wedstrjd en de concerten in elk bestaand of toekomstig medium, alsmede het recht om hun uitvoeringen uit te zenden via televisie- of radiouitzendingen, inclusief internet, kabelnetwerken, en andere uitzendingen, live of vooraf opgenomen, in België of in het buitenland.
13. Alle deelnemers zijn verplicht om te presteren zonder aanspraak te maken op enige compensatie. Tijdens het Gala-concert moet de deelnemer het werk uitvoeren van een componist van vóór 1951.
14. De winnaar van de Grote Prijs en de winnaars van de eerste prijs van de vorige edities van de wedstrijd komen alleen in aanmerking voor deelname aan een volgende editie van de wedstrijd door zich in te schrijven voor een andere leeftijdsgroep.
15. In de categorie “Snaarinstrumenten” moet het gehele programma van de deelnemer live uit het hoofd worden gespeeld, behalve voor sonates. In de categorie “Kamermuziekensemble” kunnen de deelnemers gebruik maken van de partituur .
16. In geval van niet-naleving van de bovengenoemde voorwaarden, verliest de muzikant al zijn / haar prijzen.
2. Toegangsvoorwaarden
1. Uiterste aanvraagdatum: 1 November 2021
2. Het inschrijvingsformulier moet ondertekend en ingevuld worden in het Engels, Frans of Nederlands en dient per mail gestuurd te worden naar triomphe.de.lart.competition@gmail.com
Het ischrijvingsformulier kan gedownload worden op de webpagina van de wedstrijd onder het tabblad Inschrijvingsformulieren.
Op het inschrijvingsformulier moet de kandidaat verplicht het volgende invullen:
Voor- en achternaam van de kandidaat
Geboortedatum en leeftijdsgroep
Onderwijsinstelling (school,universiteit) en de contactgegevens van de instelling.
De verkregen diploma’s en huidige studies.
Adres, telefoonnummer, email.
Uit te voeren programma bij elke ronde, met vermelding van de componisten en werken.
Voor-en achternaam van de eigen begeleider (indien van toepassing) alsmede hun adres, telefoonnummer en e-mail.
De Directie behoudt zich het recht om alle informatie en foto’s te gebruiken voor mediadoeleinden. Alle audio en video-rechten behoren toe aan de vzw “Triomf van de Kunst”.
De kandidaten die toegelaten worden tot de wedstrijd krijgen een officiële uitnodiging.
Het in het inschrijvingsformulier opgegeven programma kan nadien niet meer worden gewijzigd.
3. Een officieel document (origineel of een gecertificeerde kopie) dat de nationaliteit en de geboortedatum van de kandidaat waarborgt.
4. Een kort CV in het Engels, Frans of Nederlands (die zal worden gepubliceerd), met vermelding van de studies, leraren, voornaamste concerten, recitals, en prijzen.
5. Een duidelijke foto (Min 300 dip) op te publiceren in de brochure, en een gekleurde pasfoto (3×4).
6. Eventuele afschriften van laureatengetuigschriften, persberichten, concertprogramma’s etc.
7. Ischrijvingsgeld
* Snaarinstrument discipline:
1e leeftijdsgroep 15 – 20 jaar: 80 euro
2e leeftijdsgroep 21 – 32 jaar: 100 euro
* Kamermuziekensembles discipline:
18 – 35 jaar: 50 euro van elke deelnemer aan het ensemble
Voor de studenten van KCB in de disciplineSnaarinstrumenten (voor alle leeftijdsgroepen) bedraagt het inschrijvingsgeld 50 euro.
Voor de studenten van KCB in de discipline kamermuziek bedraagt het inschrijvingsgeld 25 euro. Voor de deelnemers die geen student zijn van de KCB, bedraagt het inschrijvingsgeld 50 euro.
Een geldige KCB – studentenkaart dient bij de aanvraag per e-mail worden gestuurd om een vermindering van het ischrijvingsgeld te verkrijgen.
Het inschrijvingsgeld dient met bankoverschrijving betaald te worden (commissie is ten laste van de kandidaten) ten laatste tegen 1 november 2021 op de rekeningnummer:
IBAN: BE27 0018 5876 0173
BIC: GEBABEBB
Rekeninghouder: Triomphe de l’Art, asbl
Gelieve de naam, voornaam en het land te vermelden in de mededeling en per mail een afschrift van het betalingsbewijs van de bank te sturen.
Bevestiging van de acceptatie wordt aan de kandidaat via mail verzonden kort nadat zijn COMPLETE aanvraag wordt ingediend, ten laatste tegen 1 november 2021.
8. Het Organiserend comité is niet verantwoordelijk voor het verlies van documenten en materialen van de kandidaat.
9. Alle materialen die naar het Organiserend comité worden gestuurd, moeten beschikbaar zijn in de officiële talen van de wedstrijd: Engels, Frans of Nederlands.
10. Kandidaten en personen die hen vergezellen moeten zelf voor hun visumsvisa zorgen. Het organisatiecomitéOrganiserend Comité kan op verzoek van de kandidaat een officiële uitnodiging voor de wedstrijd versturen. Tegelijkertijd zijn de wedstrijd en het Organiserend comité niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke weigering van visa of andere juridische kwesties. Deelnemers zijn ook verantwoordelijk voor het betalen van transportkosten voor hun instrumenten.
3. Het verloop van de wedstrijd
1. Elke kandidaat wordt toegelaten tot de openbare rondes en stemt ermee in om deel te nemen aan die rondes, tenzij anders bepaald door Organiserend comite. In dit geval kunnen het tijdstip en de datum van de uitvoering door het Organiserend comité worden gewijzigd.
2. In alle rondes speelt de kandidaat met begeleiding of a capella.
3. Als de deelnemer uitvoert met de officiële begeleiding van de wedstrijd, moet de deelnemer exact dezelfde versie meenemen als deze die werd bezorgd voor de begeleider.
4. Deelnemers dekken hun eigen reiskosten, evenals voedsel en accommodatie
5. Tijdens het galaconcert moet de deelnemer gekleed zijn in het concertpak en bijbehorende schoenen.
6. Het Organiserend comité kan de deelnemers aanbevelingen geven voor hotels of bed & breakfasts. Boeking en betaling gebeurt door de deelnemers zelf.
7. Reiskosten en verblijf tijdens de wedstrijd van ouders, persoonlijke begeleiders, leerkrachten of andere begeleidende personen worden door de kandidaat zelf betaald. Zonder afbreuk te doen aan het hoger vermelde, kan het Organiserend Comité bijstaan bij het regelen van huisvesting van deze personen.
8. De geëlimineerde deelnemers en hun delegatie moeten verder hun verblijfkosten dragen als ze tot het einde van de wedstrijd blijven.
9. Het Organiserend comité zal de deelnemers meer informatie verschaffen over het openbaar vervoer en mogelijke accommodaties in Brussel.
10. Prestaties van deelnemers worden door een internationale jury bij geheime stemming beoordeeld.
11. De beslissingen van de jury in alle stadia zijn onherroepelijk en kunnen niet worden besproken, herzien of betwist.
12. De jury heeft het recht om de uitvoering van de kandidaat te onderbreken. De jury en het Organiserend comité hebben het recht om het programma van de kandidaten op te delen of in te korten door een of meerdere stukken uit het programma te verwijderen
13. De dag vóór het galaconcert hebben de Voorzitter en de jury het recht om een stuk voor de kandidaat uit zijn of haar repertoire te halen om op te treden tijdens het galaconcert.
14. De Voorzitter en de jury selecteren kandidaten die zullen optreden tijdens het laatste galaconcert. Geselecteerde kandidaten moeten spelen tijdens het galaconcert. Als geselecteerde kandidaten de geselecteerde stukken niet uitvoeren tijdens het galaconcert, behoudt het Organiserend comité zich het recht om de persoon uit de wedstrijd te halen, om de titel van winnaar, diploma of enige andere speciale prijs te behalen. verdiend bij de competitie
4. Algemene regels en andere informatie
1. De eindbeslissing voor alle zaken ivm. de organisatie en de uitvoering van de wedstijd ligt bij het Organiserend comité.
2. In geval van overtreding van het wedstrijdreglement hebben het Organiserend comité en de jury het recht om de deelnemer uit de wedstrijd te verwijderen.
3. Deelnemers en juryleden moeten zich tijdens de wedstrijd onthouden van uitspraken in de media, tenzij dit wordt opgelegd door het Organiserend Comité.
4. De Vereniging “Triomphe de l’Art, asbl” heeft de exclusieve rechten (van toepassing op alle landen) op de audio / video-opnames, bewerkingen, productie en distributie van materialen in alle rondes van de wedstrijd, inclusief de openings- en sluitingsceremonie van de wedstrijd. De vereniging “Triomphe de l’Art, asbl” heeft het exclusieve recht om de opgenomen audio / video-inhoud gratis te gebruiken en zonder toestemming van de deelnemers, begeleiders en juryleden die hebben deelgenomen aan concerten tijdens de competitie.
5. Geen opname audio- of video-apparatuur is toegestaan op de rondes en gala-concerten (inclusief interviews) van de wedstrijd, tenzij officieel verplicht gesteld door het Organiserend Comité.
6. De vereniging “Triomphe de l’Art, asbl” heeft het recht de rechten zoals vermeld in punt 5 van dit reglement over te dragen aan derden.
7. De officiële talen van de wedstrijd zijn Engels, Frans en Nederlands. De teksten in het Engels zijn juridisch bindend. Als iemand een officiële vertaling van deze voorwaarden of van de andere materialen van de wedstrijd wil maken, moet deze persoon de vereniging “Triomphe de l’Art, asbl” of het Organiserend comité op de hoogte brengen. Zonder hun andersluidend akkoord zijn het Organiserend Comité en de Vereniging “Triomphe de l’Art, asbl” niet verantwoordelijk voor de mogelijke problemen veroorzaakt door onnauwkeurigheden in de vertaling van de bovengenoemde materialen.
8. De medische verzekering en verzekering tegen verlies en beschadiging van het instrument of de bagage in het geval van een ongeluk, brand of diefstal tijdens het reizen valt ten laste van de deelnemers. Als de verzekering van de deelnemer niet in het inschrijvingsformulier voorkomt, is de wedstrijd of zijn organisatie niet verantwoordelijk en dekt deze geen medische kosten.
9. Deelnemers aan de wedstrijd mogen tijdens de wedstrijd geen openbare optredens doen, met uitzondering van deze gepland door het Organiserend Comuité. Deze voorwaarde is geldig tot het einde van het galaconcert.
10. Overmacht. De wedstrijd kan worden geannuleerd of uitgesteld vanwege epidemieën, branden, aardbevingen, stakingen, oorlog, vertragingen van vluchten of andere transporten en andere gevallen van overmacht.
11. De kandidaat mag zijn eigen composities niet spelen.
12. De kandidaat moet de naam van de componist voorleggen, de volledige naam van de compositie, tonaliteit, opusnummer, de duur en de publicatie van elke compositie.
13. De kandidaat kan beslissen over de herhalingen in de compositie, op voorwaarde dat de totale duur van het werk de toegestane duur niet overschrijdt.
14. Wijzigingen in het ingezonden programma zijn niet toegestaan na 1 november 2021, tenzij uitzonderlijk gecorrigeerd door het Organiserend Comité
15. Na de wedstrijd kan het Organiserend Comité een concerttournee organiseren voor de winnaars, waar zij verplicht zijn om deel te nemen in onderlinge overeenstemming tussen winnaars en het Organiserend Comité
16. Als de kandidaat zijn / haar geplande uitvoering mist tijdens de ronde van de wedstrijd, is het aan het Organiserend Comité om de prestaties van de kandidaat tijdens de ronde opnieuw te plannen (of niet). Als het Organiserend Comité de mogelijkheid niet kan vinden om de voorstelling opnieuw te plannen, wordt de kandidaat automatisch uitgesloten van de competitie. Kandidaten moeten minimaal 1 uur voor hun geplande optreden in KCB of Piano Maene aanwezig zijn.
17. Het Organiserend Comité heeft het recht om een categorie of een leeftijdsgroep van de competitie te verwijderen. De kandidaten van de verwijderde discipline / leeftijdsgroep worden onmiddellijk op de hoogte gebracht van een dergelijke beslissing. Aanvraagkosten betaald door de kandidaten die al voor deze categorie of leeftijdsgroep waren voldaan, worden terugbetaald door de vereniging “Triomphe de l’Art, asbl”.
18. Deelname aan de competitie van muzikanten, juryleden, begeleiders en anderen betekent dat ze het eens zijn met alle bovenstaande voorwaarden. In het geval van overtreding van de voorwaarden van de wedstrijd behoudt het Organiserend Comité zich het recht voor om de persoon uit de wedstrijd te zetten, om de titel van winnaar, een diploma of een andere speciale prijs te behalen,
Marc Danel (Frankrijk)
Violist Oprichter van de beroemde Quatuor Danel
Artistiek leider van de Nederlandse Strijkkwartet Akademie (Amsterdam), Nederland Professor aan het Conservatorium van Lyon (CNSMD), Frankrijk Professor aan The Music and Education Higher School of Namur, België
Marc Danel grew up in Lille, France, where both he and his sister learned violin with Jezdimir Vujicic. He continued his studies with Prof Igor Ozim in Cologne graduating with high hours in 1992.
In 1991, he founded the Danel Quartet, studying extensively with the Amadeus and Borodin Quartets, as well as with Pierre Penassou, Hugh Maguire, Walter Levin and Fiodor Druzhinin.
As leader of the quartet, he was major prizewinner of all the six competitions they entered between 1991 to 1995, including Evian, London and St Petersburg.
Since 1991, Marc Danel has performed 2500 concerts with the quartet including 25 performances of the complete cycle of Shostakovitch quartets and numerous performances of the Beethoven, Weinberg and Bartok cycles in the major halls in Europe, USA, Russia, China, Japan, Taiwan, South America and Central Asia. The quartet have recorded more than 20 CDs, garnering numerous awards in Europe and the US.
The quartet have championed the great but neglected soviet composer Mechtislav Weinberg, playing his quartets extensively since the ‘90s and recording the all of his 17 string quartets, (2009). For Weinberg’s centenary this year, the quartet will give 7 performances of the complete cycle of quartets, some of which the quartet have premiered. The quartet residence at Manchester University.
Marc Danel is artistic leader of the Dutch National String Quartet Academy (NSKA), many students of which have won major competitions. A highly sought-after teacher, he teaches at CNSDM Lyon and IMEP Namur, and at Manchester University where the quartet are artists in residence. He has also given Masterclasses in Europe, USA, Japan, Taiwan, Bielorussia and has a regular collaboration with the National Youth Orchestra of Chile.
Daniel Weissmann (France/Belgium)
Managing Director of The Royal Liège Philharmonic Orchestra Violist & Violinist
Daniel Weissmann is a musical expert, characterized by an extraordinary artistic expresivity, with a career which is remarkable due to its dynamism and complexity. The French musician was born in 1956 and studied violin and chamber music at the „Ecole Normale de Musique” in Paris and the „Royal Conservatory” in Brussels.
His early professional experiences made him a major figure in the artistic world, both as a musician and as an artistic director. His experience as an artistic director began with his collaboration as a general delegate with the Dokhan Foundation, the main partner of the Versailles Baroque Musical Center and the Versailles Palace Musical Autumn, which functions under the auspices of „Fondation de France”. He worked for a decade as a musical expert for the Bourgogne Commission for Cultural Affairs and Music within the Culture and Communication Ministry.
In 2003 Daniel Weissmann collaborated with the Denon Museum for which he conceptualized and created a Festival and an exhibit in honor of Pierre Baillot and the 19th Centrury French Violin School. Following the success of this project he created the Baillot Foundation which functions under the auspices of the Luxembourg Ministry of Culture, Research and Higher Learning. His career as a musician was launched in 1984 when he began playing the violin in the Bergonzi trio which he founded. He has a rich academic activity . In 1999 Daniel Weissmann founded “Mosaïques – Centre de création et de diffusion musicales” (Mosaics – Centre for creation and musical broadcasting).
In 2007 the city of Dijon ask him to conduct the new project of a region orchestra involving Opéra orchestra and Camerata de Bourgogne ; this orchestra is now associate to the Opéra de Dijon and after this sucess, he is apointed as général manager of Liège Royal Philharmonic orchestra since 2015.
As a violist the begin a collection, under the belgian label Fuga Libera-Outhere music, on the romantic viola repertoire.
Daniel Rubenstein (Belgium)
Altviolist & Violist Professor Altviool & Viool & Kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen – Arts2 (BE) Kamermuziek associate professor aan het Koninklijk Conservatorium Brussel (BE) Artistiek directeur van het Festival Mozart – Internationaal Kamermuziekfestival Waterloo / Nagakute (BE / JP)
Daniel Rubenstein performed extensively as a chamber musician, in recitals or as a soloist, across Belgium, Holland, Germany, Spain, Portugal, France, Italy, Luxembourg, Ireland, Bulgaria, Romania, Brazil, Turkey, Tunisia, Israel, South Korea and Japan. 1st Prize Winner of several national music competitions, Daniel Rubenstein gave his first concert as a soloist at the age of 15 with the National Orchestra of Belgium under the direction of Mendi Rodan.
Daniel Rubenstein performed more than 200 chamber music works with nearly 100 International artists in festivals and important Concert Series, and has created more than 40 new works by renowned composers such as Hao-Fu Zhang, Jacqueline Fontyn, Don Freund, Oded Zehavi, Jean-Pierre Deleuze, Michel Lysight, Jan Freidlin, some of those work being especially written for or dedicated to him. He is also the 1st violinist for the Ensemble Mendelssohn which performs extensively in quintets and sextets, and violist of Estampes.
His discography includes 12 CD published by Dux, Talent records, Pavane, Kalidisc and Harp&Co, which received excellent critics from the International press (Gramophone, Crescendo, Fanfare, Musiweb etc.) including recitals violin-piano, viola-piano, double concertos and chamber music works.
Graduated with Honors from the Royal Brussels Conservatory (Belgium) and the Indiana University (USA) in 3 instruments (violin, viola & piano), Daniel Rubenstein is presently violin and viola as well as chamber music professor at the Royal Conservatory of Mons (Belgium), and Associate Professor in chamber music at the Royal Conservatory of Brussels where he also served as guest violin Professor. In addition, he gives regularly Masterclasses in Europe and abroad.
Daniel Rubenstein is also the Artistic director of the Festival Mozart (Belgium and Japan) and International chamber music festival which is now in its 25th year.
Alexis Galpérine (Frankrijk )
Violist Professor aan het National Conservatory of Music in Parijs, Frankrijk (viool en pedagogiek) Professor aan het Amerikaanse conservatorium van Fontainebleau, Frankrijk
Violinist Alexis Galpérine was born in Paris in 1955. In his nearly forty-year career he has performed as a soloist and chamber musician in most European countries, Russia, Israel, America and Japan.
He studied at the Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris and at the Juilliard School in New York. His main teachers were Roland Charmy, Ivan Galamian and Henryk Szeryng. He is laureate of the Carl Flesch (London) competition, Paganini (Genoa) competition and First Prize at the Belgrade competition. He also holds a degree in philosophy from the Sorbonne.
He has performed as a soloist with the Orchester Lamoureux, the Monte-Carlo Philharmonic Orchestra, the Orchester Mondial des Jeunesses Musicales, the Royal Philharmonic Orchestra, the Orchester Philharmonique de Lorraine, the American Chamber Orchestra and chamber orchestras from Sofia, Belgrade, Cologne, Tuscany, Bratislava etc., under the direction of Manuel Rosenthal, Michel Tabachnick, Antoni Ros-Marba, Paul Méfano, Charles Groves, Bruno Mantovani, Marcello Viotti…
As a chamber musician, he has performed many festivals such as the Library of Congress Summer Festival in Washington DC, the Musicades de Lyon, the Nancyphonies, the Arcs, Siena, Asolo, Cremona and in the concert series of Radio-France. A founding member of the American Chamber Players, an ensemble that was ten years in residence at the Library of Congress, he has given hundreds of concerts in the United States and Canada. In France, he is a permanent guest artist of the Ensemble Stanislas.
Alexis Galpérine has created nearly a hundred works, notably with the 2e2m and Musicavanti ensembles. He is the dedicatee of Alone by Paul Méfano, Légendes of Laurent Martin (concerto for violin, with winds and choir), the concerto by Yassen Vodenitcharov, sonatas by Frédérik Martin and Roger Boutry, Adagio by Olivier Greif , Belgirate by Carlos Roqué-Alsina, Edouard Souberbielle Quartet …
The cinema called on him and he composed stage music (for Coline Serreau, Benno Besson …)
Professor at the National Conservatory of Music in Paris (violin and pedagogy) and at the American Conservatory of Fontainebleau, he sits on the juries of international competitions (president of the Ginette Neveu Competition in 2013) and gives masterclasses in France and abroad . He was notably invited to Bloomington University.
His discography currently has around sixty recordings. A number of CDs and DVDs were distinguished (“Choc” from the World of Music, “10” from Repertory, “Coup de Cœur” from the Charles Cros Academy, “Diapason d’Or”, “Disc of the Month” from Classica …)
Alexis Galpérine is the author of musicological books and articles. The Olivier Greif book, in which he participated under the direction of Brigitte François-Sappey and Jean-Michel Nectoux (Editions Aedam Musicae), won the Singer-Polignac Foundation Prize and the Critics’ Prize, best musical book of the ‘year. He is a member of the editorial board of La Revue du Conservatoire, he is now President of the French section of ESTA (European String Teachers association) and directs the violin collection of Delatour-France editions.
Joachim Eijlander (Netherlands)
Cellist Professor cello en faculteit vertegenwoordiger lage strijkers bij Codarts, Rotterdam, Nederland Docent aan de Nederlandse Strijkkwartet Akademie van het Conservatorium van Amsterdam, Nederland
De veelzijdige musicus en cellist Joachim Eijlander speelde samen met onder anderen het Borodin quartet, Bennewitz quartet, Lisa Larsson, Giles Apap, Charles-André Linale, Ferdinand Erblich, Stefan Metz, Zuill Bailey, Nino Gvetadze, Paolo Giacometti, Inon Barnatan en Karl Leister. Joachim werkte samen met de componisten Henri Dutilleux, György Kurtag, Sofia Gubaidulina, Louis Andriessen, Joey Roukens.
Naast gastdocentschap aan verschillende Nederlandse conservatoria gaf Joachim les aan de Indiana University, Texas University, Kansas University, Milwaukee Conservatory, Oklahoma University, Ljubljana Conservatory Slovenië, Nederlandse Strijkkwartet Academie, en verder op festivals in (onder andere) de VS, Italië, Roemenië, Nederland.
Joachim is mede-oprichter van het Rubens Quartet. Met dit strijkkwartet geeft hij regelmatig concerten in de VS, Europa en Israël. Het repertoire van het kwartet vindt zijn basis in de klassiekers van Haydn, Mozart, Beethoven, Brahms en Bartok. Daarnaast speelt het kwartet talloze minder vaak, soms zelden, gehoorde verrassende meesterwerken. Het kwartet heeft sinds jaren een speciale band met componist Joey Roukens, die verschillende nieuwe werken aan het kwartet opdroeg. Het kwartet was prijswinnaar op internationale concoursen, waaronder Oostenrijk en Praag, en won verschillende nationale en internationale prijzen, waaronder de Nederlandse “Kunstprijs” en de “Schubertprijs” in Graz. Het kwartet bracht verschillende veelgeprezen cd’s en dvd’s uit.
Joachim speelt met Anastasia Safonova het repertoire voor piano en cello, in Nederland en onlangs een serie concerten in Midden-Europa. Joachim is bezig met een opnameproject, een solo cd, met de cellosuites van Bach op het label Navis classics.
Joachim volgde zijn opleiding in Utrecht, Amsterdam en Berlijn. Met het Rubens Quartet volgde hij de voltijds strijkkwartetstudie aan de Nederlandse Strijkkwartetacademie. Zijn docenten waren leden van het Amadeus Quartet, het Hagen Quartet, György Kurtag, Stefan Metz, Elias Arizcuren, Paul Katz en Jan Hollinger.
Joachim speelt op een cello van Gaetano Chiocchi (Padua 1870) en met een strijkstok van Nikolaus Kittel (St.Petersburg 1860), hem tot zijn grote dank ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
1 Grote Prijs voor alle groepen en disciplines – 1000 €
Snaarinstrumenten : 1e leeftijdsgroep – 15-20 jaar
1ste prijs – 350 €
2de prijs – 250 €
3de prijs – 200 €
Snaarinstrumenten : 2e leeftijdscategorie – 21-32 jaar
1ste prijs – 450 €
2de prijs – 300 €
3de prijs – 250 €
Kamermuziekensembles – 18-32 jaar
1ste prijs – 500 €
2de prijs – 400 €
3de prijs – 300 €
Bijzondere prijzen
De beste uitvoering van een werk van een Belgische componist
Beste begeleider van de wedstrijd
Beste altviolist van de wedstrijd
Beste cellist van de wedstrijd
Beste violist van de wedstrijd
Jonge Belofte Award (toegekend door de vereniging Triomphe de l’Art, asbl)
Speciale prijzen (prijzen) van Triomphe de l’Art, asbl: concert op het jaarlijks muziekfestival “Triomphe de l’Art”
Speciale prijs van Jewellery design Arena Agadzhanyan
Speciale prijs van Rose d’Anvers (Rose met diamanten)
Masterclass van een of meer jury leden
Speciale prijzen van AZZATO winkel in Brussel : vouchers om Azzaro producten te kopen
Speciale prijzen van Peermusic Classical Europe en Chostakovich Association Paris: Boeken met muziek uit de catalogus
Speciale prijzen van Atelier de lutherie Vincent Degrande : vouchers
Pianos Maene Bruxelles,
Rue de l’Argonne 37, 1060 Brussels
Belgium
Koninklijk Conservatorium Brussel (KCB),
Regentschapsstraat 30, 1000 Brussel
België